dijous, 5 de desembre del 2013

Llibreria La Memòria

Ahir vaig assistir a un fet insòlit, gairebé heroïc: la inauguració d'una llibreria. Es tracta de la Llibreria La Memòria, situada al número 19 de la Plaça de la Vila de Gràcia.
Jo vaig estudiar història de gran, quan el meu devenir professional ja estava traçat per altres camins, de manera que vaig matricular-me a la Universitat perquè sí, perquè em venia de gust; a una edat en la qual ja no havia de demostrar res, podia triar i destriar assignatures en funció ben bé del que m'agradava i, sobretot, en funció del professorat. Un dels professors que vaig tenir va ser en Julio Miñambres, i recordo especialment com, més enllà de la bibliografia estrictament historiogràfica, citava desenes i desenes de novel·les, còmics, pel·lícules... relacionats amb el tema que estava treballant. Així va ser com vaig arribar al fons de la Revolució Francesa de la mà de Víctor Hugo, o veient La nuit de Varennes, posem per cas. Va ser la millor manera d'explorar el passat de la tota la seva polièdrica complexitat.
A la Llibreria La Memòria han decidit, i crec que és formidable, agrupar els llibres seguint un esquema semblant, de manera que es pot trobar Maus, i Joaquim Amat-Piniella al costat d'estudis acadèmics sobre els camps nazis. Els llibres estableixen una xarxa de connexions, en una mena d'extensió d'arbre conceptual. És com si, en tocar-ne un, n'hi hagués uns quants que, per simpatia -en termes musicals diríem que per harmònics- comencéssin també a vibrar, i així en una successió de fractals infinits. 
Ahir, a la presentació, l'Eduard Màrquez capgirava l'aforisme que diu que quan tanca una llibreria desapareix un món per afirmar que, quan en neix una de nova, és un món nou el que neix. Doncs això:  llarga vida a La Memòria.
Vegeu aquí una entrevista amb la Mireia i en Xavier, els dos heroïcs fundadors de la llibreria

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada